
Financier:
Zorg en Zekerheid, REOS
Samenwerkingspartners:
Erasmus Centrum voor Zorgbestuur, regio-organisaties
Laatst bijgewerkt:
januari 2025
Het Huis van Leiderschap is ontstaan uit de noodzaak de adviserende en bestuurlijke kracht van de eerstelijnszorg in de regio van Zorg en Zekerheid te versterken. In een tijd van toenemende complexiteit in de zorg is het essentieel dat zorgprofessionals goed zijn opgeleid en zich in staat voelen om hun verantwoordelijkheden te nemen. Het doel is een duurzame versterking van de eerstelijnszorg door middel van opleidingsprogramma’s en netwerken, waardoor professionals hun professionele kwaliteiten, inhoudelijke kennis en persoonlijk leiderschap kunnen ontwikkelen.
Wat is onze opdracht?
Onze rol als gangmaker betreft het faciliteren en ondersteunen van het proces van ontwikkeling en verbinding binnen het Huis van Leiderschap. We zorgen ervoor dat er opleidingsprogramma’s tot stand komen, en tevens voor de coördinatie van netwerkactiviteiten. Dit doen we samen met de stakeholders in de regio.
Wat levert het project op?
- Healthcare Potentials Opleidingsprogramma (HCP): Dit programma biedt ondersteuning aan talentvolle professionals en helpt hen om de gezondheidszorg in de regio te verbeteren.
- Leergang WSV Besturen: De ontwikkelde leergang biedt bestuurders de benodigde kennis en vaardigheden, met positieve feedback uit drie eerdere lichtingen.
- Netwerk van Alumni: Alumni blijven betrokken en onderhouden contact, wat bijdraagt aan continue ontwikkeling en kennisdeling binnen de regio.
- Betrokkenheid van Professionals: Alumni zijn actief in functies die de zorg verder helpen vernieuwen en verbeteren in de regio.
Tijdlijn
Welke stappen zijn er gezet?
Q1 2024
Start van de derde lichting van HCPIII met 18 deelnemers.
Q2 2024
Evaluatie van de leergang WSV besturen en feedback verzamelen van deelnemers.
Q3 2024 - Q4 2024
Bespreken met alumni over het versterken van het netwerk gericht op leren en ontwikkelen.
Wat zijn de vervolgstappen?
Q1 2025
- Afronding van het HCPIII programma, inclusief de besluitvorming over de toekomst van de leergangen en netwerken.