Regio: Haaglanden
Ontwikkelingen huisvesting eerstelijnszorg en welzijn Den Haag Zuidwest

Financier:
CZ
Samenwerkingspartner:
Zorg- en welzijnspartijen Zuidwest, gemeente Den Haag en woningcorporaties.
Laatst bijgewerkt:
januari 2025
In Den Haag Zuidwest staan met de komst van 10.000 nieuwe woningen grote veranderingen op stapel. Daarbij is het belangrijk dat er voldoende sociale en medische voorzieningen in de wijken zijn én blijven. Toegankelijkheid en continuïteit van zorg zijn cruciaal, met vertrouwde gezichten die bewoners kennen en waarderen.
Daarnaast zorgen maatschappelijke ontwikkelingen voor andere huisvestingsbehoeften. Zorgverleners werken steeds meer samen én zien het belang van ontmoetingsruimten voor bewoners. Samen met de gemeente, betrokken woningcorporaties, professionals uit zorg en welzijn en bewoners zetten we ons daarom in voor stabiele zorg en ondersteuning in Zuidwest, die aansluit bij de behoefte van inwoners.
Wat is onze opdracht?
We creëren vanuit onze onafhankelijke rol bewustwording van de ontwikkelingen op het gebied van huisvesting bij professionals uit zorg en welzijn. Ook laten we gemeente en woningcorporaties zien wat er speelt in het veranderende zorglandschap en de behoeften van professionals en bewoners.
We betrekken de partijen die hier een rol in (zouden moeten) hebben, brengen hen samen en inspireren met goede voorbeelden. Zo dragen we bij aan totstandkoming van gedeelde visies van partijen. Inmiddels streven we allemaal hetzelfde na: een gezonde wijk met toegankelijke voorzieningen van zorg en welzijn voor bewoners inclusief ruimte voor ontmoeten.
Wat levert het project op?
Partijen zijn zich steeds meer bewust van ontwikkelingen op het gebied van huisvesting en de rol die wij met elkaar spelen in het toegankelijk houden van zorg. Zij denken en doen inmiddels op verschillende manieren mee om hier visie op te ontwikkelen en vorm aan te geven.
Een van de aanbevelingen van het Rapport Bouwstenen voor het Integraal Huisvestingsplan Eerstelijnszorg Den Haag is het inmiddels gerealiseerde H-team 070. Dit team helpt huisartsen en gezondheidscentra bij vragen over huisvesting. Ook leert de gemeente van deze casussen wat er nodig is op het gebied van beleid.
Op basis van eerdere door Reos georganiseerde bijeenkomsten en overzichtskaarten vanuit de gemeente, zoeken professionals elkaar op voor mogelijke samenwerking. Netwerken intensiveren en er ontstaan acties vanuit de professionals zelf in de wijk. Om hen te ondersteunen hebben deze plannen van de gemeente nu een plek op de website van het H-team.
Hoe verliep de samenwerking?

Aletta Brom
Tijdlijn
Welke stappen zijn er gezet?
2021 - heden
Agenderen van het onderwerp bij professionals en beleidsmakers uit Den Haag Zuidwest.
Q4 2023
Organisatie van een inspiratietour voor professionals en beleidsmakers uit zorg en welzijn uit de regio Haaglanden naar twee gezondheidscentra van de toekomst.
Q4 2023 - heden
Structureel overleg met woningcorporaties, gemeente over vervolgacties en informatievoorziening. Reos heeft een voorzittersrol en faciliterende rol.
Q2 2024
Oplevering Rapport Bouwstenen voor het Integraal Huisvestingsplan Eerstelijnszorg Den Haag in opdracht van gemeente Den Haag.
Q2 2024
Afnemen enquête voor professionals uit zorg en welzijn in Den Haag Zuidwest om informatie te verzamelen voor woningcorporaties en gemeente.
Q2 2024
Lancering H-team 070.
Q2 2024
Bijeenkomst met corporaties, professionals en de gemeente om samen te kijken naar plannen en op wijkniveau met elkaar in gesprek te gaan.
Wat zijn de vervolgstappen?
Q1 2025
Faciliterende rol in de planvorming van een Gezondheidscentrum 2.0. Reos adviseert, informeert en mobiliseert partners vanuit een onafhankelijke rol.
2025
Continuering van structureel overleg met woningcorporaties, gemeente en Reos over vervolgacties en informatievoorziening. Reos heeft daarbij een voorzitters- en faciliterende rol.
2025
Intentie om bewonersbetrokkenheid te organiseren en faciliteren bij de ontwikkeling van een toekomstbestendig zorgcentrum.
2025
Vervolgbijeenkomst met de laatste ontwikkelingen.