Samen optrekken voor Scheveningse ouderen

Is de arts, welzijnsmedewerker of ambtenaar die met ouderen werkt altijd duidelijk? En hoe weet je of mensen écht begrijpen wat je bedoelt? Over die vragen ging de jaarlijkse bijeenkomst van het Geriatrisch Netwerk Scheveningen, die plaatsvond in Muzee Scheveningen. Zo’n 90 professionals uit zorg, welzijn en het sociale domein lieten zich inspireren én genoten van een gezellige avond.

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst één op de drie Nederlanders moeite heeft met het vinden, begrijpen en toepassen van medische informatie. Een deel van deze mensen heeft ook moeite met lezen en schrijven. Gudule Boland, adviseur bij kenniscentrum Pharos – dat zich inzet voor begrijpelijke en toegankelijke zorg – sprak de aanwezige professionals toe, van thuiszorgmedewerkers tot huisartsen en gemeenteambtenaren. “Of je het nu merkt of niet: ook bij jou in de spreekkamer of aan het loket staan mensen die moeite hebben om informatie goed te begrijpen,” benadrukte ze.

En dat heeft gevolgen voor hun gezondheid. Zo weten mensen soms niet goed hoe ze medicijnen moeten innemen of ervaren ze veel stress bij een ziekenhuisbezoek. Gudule wees op de belangrijke rol van professionals in de communicatie: folders staan vaak vol moeilijke woorden en ook een aanmeldzuil in een ziekenhuis kan verwarrend zijn. “Mensen schamen zich als ze iets niet begrijpen of als ze niet goed kunnen lezen of schrijven,” vertelt ze. “Ze doen er soms alles aan om dat te verbergen.” Toch merkte ze dat mensen juist opgelucht zijn als het onderwerp bespreekbaar wordt gemaakt. “Dus zie je signalen? Vraag er dan gewoon naar.”

Is de arts, welzijnsmedewerker of ambtenaar die met ouderen werkt altijd duidelijk? En hoe weet je of mensen écht begrijpen wat je bedoelt? Over die vragen ging de jaarlijkse bijeenkomst van het Geriatrisch Netwerk Scheveningen, die plaatsvond in Muzee Scheveningen.

Erkenning met de Henk Boogaart-wisselbokaal

De bijeenkomst werd feestelijk afgesloten met de uitreiking van de Henk Boogaart-wisselbokaal, vernoemd naar een van de oprichters van het netwerk. Deze zilveren bokaal gaat elk jaar naar een professional binnen het netwerk die zich bijzonder heeft ingezet voor ouderen op Scheveningen. Vorig jaar ging de eer naar wijkagent Marijke Haasnoot, die de beker dit keer overdroeg aan Daniëlle Harthoorn, locatiemanager van wijk- en dienstencentrum Het Trefpunt in Duindorp.

Marijke vertelde hoe ze Daniëlle leerde kennen bij de ‘meisjestafel’, waar oudere dames gezellig samenkwamen om bij te praten. “Er werd gelachen, veel georganiseerd, en er was altijd één vrouw die druk heen en weer liep om alles te regelen: die viel op – dat was Daniëlle. Een echte bezige bij!” Daniëlle was blij verrast. “Ze hebben me hierheen gelokt met het eten!” grapte ze vanaf het podium. Daar bedankte ze haar organisatie, Welzijn Scheveningen, voor de mogelijkheid om dit mooie werk te mogen doen. De avond eindigde met een lekker buffet van Vegane Glorie, waar iedereen gezellig kon napraten en elkaar (beter) kon leren kennen.

Wil je meer informatie en de presentaties bekijken? Dat kan in onderstaand verslag van de avond.

Verslag GNS 2025 door Reos

Over Geriatrisch Netwerk Scheveningen

Het Geriatrisch Netwerk Scheveningen bestaat uit professionals die ouderen in een kwetsbare situatie in Groot Scheveningen goede zorg en welzijn in brede zin willen bieden. Kwetsbare ouderen ervaren beperkingen in het dagelijkse leven als klachten van meer aandoeningen tegelijk.

Doel van het netwerk is dat ouderen verschillende vormen van zorg, ondersteuning en diensten in samenhang krijgen aangeboden. Dat wil zeggen: op het juiste moment en zonder haperingen. Ook als die op of vanuit verschillende plekken wordt gegeven.

De verschillende domeinen van huisartsen, welzijn en VVT werken daarvoor samen. Om dit mogelijk te maken spannen organisaties en professionals zich in om elkaar te kennen en kennis met elkaar te delen in een jaarlijkse bijeenkomst. Reos draagt bij aan de organisatie van deze bijeenkomst.