POH GGZ Liselotte Goddijn heeft een intakestop van twee maanden, daarna kunnen nieuwe mensen met psychische klachten weer bij haar terecht. Dat is opmerkelijk, want beschikbaarheid staat bij de huisartsenvoorziening hoog in het vaandel. Wat is er aan de hand? Overbruggingszorg vanwege de lange wachttijden voor het verwijzen naar generalistische basis GGZ (GBGGZ) en specialistische GGZ (SGGZ) en veel aanmeldingen in de huisartsenpraktijk zorgen voor overvolle agenda’s bij de POH GGZ in de regio Zuid-Holland Noord.
Liselotte Goddijn: “Iets wat ik bijvoorbeeld veel zie, zijn jongeren met een burn-out of depressieve klachten die er niet zo van overtuigd zijn dat ze hulp nodig hebben. Daar maak ik mij grote zorgen over. Als ze eenmaal ergens op een wachtlijst staan, blijft het een wankel evenwicht dat zij zich niet voortijdig weer terugtrekken. Hoe langer de wachtlijsten, hoe groter dat risico wordt.”
Wachttijd van soms driekwartjaar
GGZ Nederland noemde de wachttijden van de GGZ onlangs onacceptabel. Liselotte Goddijn kan daar over meepraten: “Voor generalistische basis GGZ (GBGGZ) of specialistische GGZ (SGGZ) voor jongeren is in Leiden een wachttijd van soms wel driekwartjaar. Wij wijken daarom al uit naar aanbieders verder van de woonplaats van de jongere. Ook daar moeten jongeren lang wachten.” Voor volwassenen speelt hetzelfde probleem. Vooral in het geval van persoonlijkheidsproblematiek en als de drempel om hulp te ontvangen voor een patiënt hoog is, is het erg moeilijk om patiënten te verwijzen naar passende zorg. Ook een verwijzing voor psychotherapie kan op een heel lange wachttijd rekenen.
Verlengen zorg vanuit de huisartsenpraktijk
Als patiënten lang moeten wachten op een intake binnen de GGZ, wil de huisartsenpraktijk hen in die tussentijd niet tussen wal en schip laten belanden. Dan verlengt de POH GGZ vaak de zorg vanuit de huisartsenpraktijk tot de patiënt terecht kan, de zogeheten overbruggingszorg. De geboden zorg is eigenlijk niet toereikend én heeft tot gevolg dat er in de agenda’s geen tijd meer vrij komt voor nieuwe patiënten.
POH GGZ platform Zuid-Holland Noord herkent probleem
Het probleem wordt herkend door de praktijkondersteuners GGZ in de regio. Het POH GGZ platform in Zuid-Holland Noord helpt elkaar met tips en het uitwisselen van ervaringen en op de groepsapp ziet Liselotte regelmatig vragen hierover langskomen. De huisartspraktijken in de regio verwijzen naar dezelfde grote instellingen, dus iedereen loopt tegen de lange wachtlijsten op.
Veel aanmeldingen bij de POH GGZ
“Een andere reden waarom veel mensen bij de POH GGZ komen en blijven, is het eigen risico dat geldt voor de GB-GGZ/SGGZ”, gaat Liselotte verder. “Mensen kunnen dat soms simpelweg niet betalen en zijn dan aangewezen op de huisartsenvoorziening. Dat maakt het voor de POH GGZ moeilijk om de behandelduur kort te houden.”
Verwijzing van de huisarts
Tenslotte vraagt het reguleren van het aantal aanmeldingen voor de POH GGZ een zorgvuldige verwijzing van de huisarts. Voor de huisarts is de eigen ondersteuner vertrouwd en de lijnen zijn kort. Voor veel huisartsen is dat een reden om patiënten allereerst bij de POH GGZ te laten komen voor een inventarisatie en behandeling. Die kan mensen indien nodig vervolgens verwijzen naar sociale wijkteams, jeugd- en gezinsteams en allerlei andere partners.
Er ontstaan nieuwe initiatieven
“Er ontstaan veel nieuwe initiatieven waar je naar kunt verwijzen, bijvoorbeeld BuurtzorgT. Dat is behandeling aan huis en daar verwijs ik vaak mensen naar. Maar ik ben bang dat zij tegen de tijd dat ze geholpen kunnen worden niet meer willen, terwijl ze wel dringend zorg nodig hebben. Wat ik ook vaker doe is een eenmalig consult via Transparant Next. Zo’n consult kan op korte termijn worden gegeven en de psychiater of verslavingsarts geeft dan adviezen terug naar de huisarts en de POH GGZ. Met advies van een psychiater kan de zorg soms langer in de eerste lijn gegeven worden. Als ik twijfel heb of een vraag, is dit een mooie voorziening die door de ziektekostenverzekeraar wordt vergoed.”
Extra ondersteuning voor POH GGZ
Ook binnen het gezondheidscentrum is naar oplossingen gezocht. Zo is met de huisartsen een intakestop afgesproken tot na de zomervakantie. Met de doktersassistentes is afgesproken dat zij Liselotte extra ondersteunen, zodat ze de tijd die ze heeft optimaal kan gebruiken ten bate van de patiënten. Met de afspraken die de GGZ sector landelijk heeft gemaakt, hoopt Liselotte dat binnen een jaar de te lange wachtlijsten tot het verleden behoren en patiënten weer terecht kunnen bij de zorg die zij nodig hebben.
Reos ondersteunt het POH GGZ platform
Reos adviseur Neline van Toor ondersteunt het POH GGZ platform in de regio Zuid-Holland Noord. Het platform heeft tot doel uitwisseling tussen POH GGZ, vakinhoudelijke verdieping en groei als beroepsgroep. Ben je ook POH GGZ in regio Zuid-Holland Noord? We nodigen je graag uit om je bij het platform aan te sluiten. Neem contact op met Neline van Toor voor meer informatie.
Zorg en Zekerheid financiert de ondersteuning van het POH GGZ netwerk vanuit gelden uit de beleidsregel regionale ondersteuning eerstelijnszorg en kwaliteitsontwikkeling.