In september begint een klein aantal huisartsen-in-opleiding op de LUMC-Campus Den Haag aan een opleiding die op de grootstedelijke toekomst is gericht, zo kondigde prof. Anneke Kramer aan in haar oratie op 20 januari. Mensen leven langer en hebben daarbij meerdere ziektes tegelijk. De roep om preventie en populatiegerichte zorg wordt groter. Het werk van de huisarts verandert dus, en de huisartsopleiding moet daarop inspelen.
Er vinden snelle veranderingen plaats in de gezondheidszorg. De medische kennis, onder andere over de genetica, groeit snel. Patiënten googelen hun kennis bij elkaar, meten zelf hun bloedsuikergehalte of bloeddruk, laten zich beïnvloeden door de sociale media of raadplegen een digitale arts. Elke huisarts krijgt hiermee te maken. Anneke Kramer, bijzonder hoogleraar huisartsgeneeskunde en hoofd Huisartsopleiding heeft als leeropdracht ‘onderzoek naar opleiden’. “Komende maanden maken we het ontwerp voor een aangepaste opleiding, waarmee we in september starten. Het is een innovatie waarmee LUMC voorop loopt”, vertelt ze.
Nieuwe elementen
De huisartsopleiding duurt drie jaar. Gedurende twee jaar loopt de huisarts-in-opleiding vier dagen per week mee met een ervaren huisarts, de opleider. De opleider fungeert als meester die zijn ervaring deelt, de huisarts-in-opleiding is zijn gezel. Kramer: "Dat model functioneert goed om de basale huisartsgeneeskundige vaardigheden te leren, maar verdient aanvulling om de veranderingen in de zorg op te vangen. Want deze zijn voor een ervaren huisarts net zo nieuw als voor een huisarts-in-opleiding. Bovendien zullen huisartsen steeds meer moeten samenwerken met andere zorgprofessionals, en ze moeten dat dus al in de opleiding leren." De twee nieuwe elementen in de opleiding die daarin voorzien zijn het ‘lerend koppel’ en het ‘interprofessioneel leren’.
Lerend koppel
Opleider en huisarts-in-opleiding volgen samen onderwijs in onderwerpen die voor beiden nieuw zijn en bespreken wat dit voor de dagelijkse praktijk betekent. Ze kunnen ook samen op onderzoek uitgaan, bijvoorbeeld naar een probleem in de samenwerking die in de wijk spelen. Kramer werkt hierin samen met de lerarenopleiding van het ICLON (Interfacultair centrum voor lerarenopleiding, onderwijsontwikkeling en nascholing) van de Universiteit Leiden, waar ze een vergelijkbare aanpak hebben. Ze vertelt: “We hebben gesprekken gehad met huisartsopleiders die hier graag aan willen meedoen. De huisartsen-in-opleiding zijn ook enthousiast.”
Interprofessioneel leren
Meer dan in de huidige opleiding zal de jonge huisarts samen onderwijs volgen met bijvoorbeeld wijkverpleegkundigen, apothekers, buurtteams, ouderengeneeskundigen en medisch specialisten. De nieuwe opleiding wordt gegeven in Den Haag. Een gedeelte van de LUMC-huisartsopleiding is gevestigd in de LUMC-Campus Den Haag, waar aankomend huisartsen ervaring opdoen met de grote-stedenproblematiek. Kramer heeft een promovendus aangesteld die gaat onderzoeken of de vernieuwing goed uitpakt en hoe die eventueel moet worden bijgestuurd. Kramer: “De bedoeling is dat een steeds grotere groep aankomend huisartsen gaat profiteren van de inzichten die wij verwerven.”
Bron: LUMC