De gemeente is een belangrijke samenwerkingspartner voor zorgprofessionals bij vermoedens van eenzaamheid of armoede. Agnes Gielen, coördinator Lokaal Loket Hillegom vertelt waar zorgprofessionals naar toe kunnen verwijzen.
Naar wie in de gemeente Hillegom kunnen zorgprofessionals bij vermoedens van eenzaamheid of armoede verwijzen?
“In Hillegom is het Lokaal Loket het informatie- en adviespunt op het gebied van zorg, welzijn, inkomen en wonen, lokaalloket@hillegom.nl. Het Lokaal loket heeft korte lijnen, wij kunnen de persoon in kwestie aanmelden bij organisaties als Welzijn Hillegom, Kwadraad, maatschappelijk Werk, stichting MEE e.d. Natuurlijk kan een zorgprofessional ook rechtstreeks een persoon bij die organisaties aanmelden maar als het moeilijk is om in te schatten bij welke organisatie iemand het best op zijn plaats kun je het beste met het Lokaal Loket contact opnemen. Dat betekent dat de gemeente de persoon in kwestie aanmeldt bij de organisatie en de organisatie neemt vervolgens contact op neemt met de persoon.”
En als het gaat om complexe of meervoudige problematiek?
“Dan bespreken we de casus in het Sociaal team in Hillegom. Het sociaal team is een multidisciplinair team waarin we met elkaar bespreken , dus integraal, welke mogelijkheden er zijn en wie het beste contact kan opnemen met de persoon. Soms blijkt dat iemand al bij verschillende organisaties bekend is. Doordat we met verschillende instanties aan tafel zitten kunnen we snel spijkers met koppen slaan.”
Hoe nemen zorgprofessionals contact op met het sociaal team?
“Zorgprofessionals kunnen rechtsreeks iemand bij het Sociaal team aanmelden via e-mail: sociaalteam@hillegom.nl of zij kunnen bellen met het Lokaal Loket t; 140252 (zonder kengetal)
Aan het sociaal team nemen de volgende organisaties deel: Kwadraad maatschappelijk werk, Welzijn Hillegom, MEE, wijkverpleging, wijkagent, Woningcorporatie, Lokaal Loket, Intergemeentelijke Sociale Dienst Bollenstreek en het Lokaal Loket. Als coördinator van het Lokaal Loket ben ik ook coördinator van het Sociaal team.”
Krijgt zorgprofessionals een terugkoppeling na een verwijzing?
“Als een zorgprofessional zelf iemand aanmeldt geef ik wel een terugkoppeling over welke hulpverlener of instantie de hulpverlening op zich neemt en met welk doel.”
Kunnen zorgprofessionals gebruik maken van foldermateriaal die zij kunnen uitreiken aan patiënten bij vermoedens van eenzaamheid of armoede?
“De verschillende partners in het Sociaal Team hebben hun eigen foldermateriaal. Bij de Intergemeentelijke sociale dienst Bollenstreek en Welzijn Hillegom zijn veel folders beschikbaar. In de lokale kranten publiceren we wekelijks over verschillende onderwerpen en ook op website van zowel de gemeente als van de netwerkpartners is veel informatie te vinden. Als er vanuit de zorgprofessionals behoefte is aan foldermateriaal over bepaalde onderwerpen dan horen we dat als gemeente graag.”
Waarom is samenwerking tussen de gemeente en de zorgprofessionals in Hillegom essentieel?
“We vinden het belangrijk dat vragen van inwoners integraal opgepakt worden, daarom is het belangrijk om goed met elkaar samen te werken. Eenzaamheid en armoede, maar ook andere problemen leiden vaak tot lichamelijke klachten en andersom hebben deze dikwijls invloed op het welzijn van mensen. Zorg en ondersteuning via de gemeente kunnen elkaar enorm versterken.''
Wilt u in contact komen met Agnes Gielen? Stuur een e-mail aan a.gielen@hillegom.nl.